Santiago Gimeno Llop, un escultor de Nonasp

Santiago Gimeno Llop, un escultor de Nonasp

Foto: Març 2025. Exposició de Santiago Gimeno Llop a Saragossa

Diuen -i jo crec que és ben cert- que allà on vaigues del teus en hi hiagué. L’any 2019, vam parlar en un fill de Nonasp que ere i encara és, un dels escultors en vida més importants que actualment hi ha Aragó. La conversa va anar per tal de tindre una obra escultòrica seua al nostre poble. Lo bon Santiago, va fer-nos donació de l’escultura «Porta per una ciutat», obra feta l’any 1992.

Aquesta està exposada de manera permanent a l’espai museístic de la Presó, complint l’objectiu de tindre una obra d’un nonaspí tan important i reconegut en el món artístic.

Com dia a l’inici, Hipòlit va contactar en Santiago del que és cosí. Al comunicar-li el que volíem, se va posar molt content, tant, que va fer-nos donació als Amics de Nonasp d’una obra que havia estat exposada als principals museus de Saragossa, i que era inimaginable per naltres de poder tindre. Per tant no va cedir-nos qualsevol obra, va voler que fos una de les més importants fetes per ell.

Santiago té moltes obres exposades per tot l’Estat, podeu veure algunes d’elles en les fotos adjuntes.

Hipòlit sempre va voler que a la ermita hi hagués també un obra de Santiago, cosa que no va poder veure lo nostre amic, per això estam preparant un reconeixement per al pròxim 15 d’agost, primer aniversari de la seua mort.

És un projecte en el que estam implicats los Amics de Nonasp, Ajuntament de Nonasp i la Germandat de la Mardedéu. Tots han volgut participar en aqueste reconeixement al nostre amic, i també aquí Santiago hi tindrà un paper bàsic, que ha fet de manera desinteressada, i als temps que estam fer treballs a canvi de res, no és gaire comú.

Dixam una mica en interrogant el que presentarem el 15 d’agost. Per acabar us volem dir que varies obres del nonaspí han set adquirides aqueste mateix any pel Govern d’Aragó, per l’Ajuntament de Saragossa i pel Museu Contemporani, per ser exposades a diferent espais.

Sol en això podeu feus una idea del nivell d’artiste que és lo nonaspí Santiago Gimeno Llop, que sempre ha presumit, i ha dit allà a on anat, que ell, és fill de Nonasp.

El pròxim 15 d’agost al matí us convocam a tots a la Mardedéu. Seguim…

Santiago Gimeno Llop, de jove, en la seua colla d’amics de Nonasp
Agost 2019. Inauguració de l’escultura de Santiago Gimeno Llop a la Presó de Nonasp
Escultures de Santiago Gimeno Llop
Escultures de Santiago Gimeno Llop
Escultures de Santiago Gimeno Llop
Escultures de Santiago Gimeno Llop

Millores al museu: Mestres de Nonasp

Millores al museu: Mestres de Nonasp

Un dels objectius que cada any tenim al Museu és el de fer noves sales, habilitar nous espais, però no per això dixam de banda los que tenim fets, i de tant en tant alguns d’aquestos els anem renovant i millorant.

A l’espai de l’estudi, hem substituït les fotos dels grups escolar que fins ara eren de paper per altres de més resolució. A mes d’això, hem afegit les instantànies dels mestres i mestresses de Nonasp -coneguts- que van exercir aquesta disciplina.

Mestres de Nonasp

Alfredo Llop Bielsa, va nàixer lo 17 de maig de 1908, va estudiar magisteri a Barcelona, va estar destinat a diferents pobles: Moyuela, Capçanes, Sant Vicenç de Calders, Alió, Amposta, Flix i Nonasp. Després d’exercir de mestre durant més de quaranta-quatre anys, Don Alfredo, que era com lo coneixíem tothom, se va jubilar a l’estiu de 1975, en 67 anys. A finals de 1988, l’Ajuntament acorde posar-li als estudis lo nom d’Alfredo Llop Bielsa. Va morir el 24 de maig de 1989.

Felicitat Vidal Prós, va nàixer el 1929, als 6 anys van anar a viure a Barcelona, anant a estudiar a l’acadèmia Miravet que sol ere per xiquetes. El batxillerat el va fer a d’institut Verdaguer al parc de la Ciutadella. En 20 anys ja era mestressa, va estar de docent a una escola unitària de Barcelona, després a una de monges, fins que junt en la mare i la germana va aixecar un col·legit nou al carrer Sant Iscle, 26 que li van posar el nom de Santa Eulàlia. Una volta casada van muntar un altre col·legit al passeig Fabra i Puig en lo nom de S. Francisco Javier. Va fer de mestressa fins a jubilar-se. Va morir el 29 de setembre de 2023.

José Pallisa Ràfales, va nàixer el 14 de febrer de 1933, llicenciat en Belles Arts i en Arquitectura, comença l’etapa docent l’any 1964, al col·legit La Salle Bonanova de Barcelona, també va exercir al institut d’Igualada, al Institut Ramon J. Sender de Fraga i a l’ Institut de les Corts de Barcelona. Va morir el 6 de maig de 2015.

Josefina Castañer Albiac, va nàixer a Nonasp el 15 de novembre de 1946. Va anar a l’estudi del poble fins als 10 anys. Lo mestre Alfredo Llop va preparar-la a ella i altres per fer lo batxillerat, que va fer a Barcelona interna a un col·legit de monges i allí va decidir estudiar magisteri. A Molina de Aragón, hi havie un patronat mixte, a on va començar la carrera, acabant-la a Saragossa. A Nonasp va fer una substitució per baixa d’infermetat, també va estar a Sástago, a l’escola rural de la Zaragoceta de Casp. Una volta casada va anar Alcanyís als Escolapios, primer a infantil i mes tard fent tercer i quart de primària, fins a jubilar-se als 67 anys.

Conrad Juncar Taberner va nàixer a Nonasp el 22 de setembre de 1948, los estudis primaris els va fer a Viladecans, a continuació el batxillerat, als 17 anys lo pre-universitari, per seguidament fer magisteri a la Universitat de Barcelona. Va fer de professor a Gavà i Sant Boi, fins que se va casar quan tenia 25 anys. Es va jubilar als 63 anys.

Angelines Gimeno Altés, va nàixer el 10 d’agost de 1950, va estudiar a Saragossa a on va acabar magisteri, sempre va exercí la docència al col·legit Sant Vicente de Paul de Saragossa, a on havia entrat l’any 1969. Va morir el 15 d’agost de 2015, quant tan sols feia cinc dies que s’havia jubilat al complir los 65 anys.

Manuel Freixa Bondia va nàixer el 4 de març de 1952, va estudiar magisteri a l’escola universitària de Tarragona. Va ser docent als col·legis Sant J. Bosco de Barcelona, Frangoal de Castelldefels i J. Salamero de Gavà. Va jubilar-se l’any 2012.

J.Luis Llop Meseguer va nàixer a Nonasp el 15 de març de 1956, va fer els estudis primaris a Nonasp, va fer administració i finançes a la Universitat Laboral, Graduat social a la Universitat de Saragossa. Va fer de docent a la mateixa Universitat, també als Instituts de Educació Secundaria Pablo Serrano, Andalan, J.Manuel Blecua i Corona de Aragon de Saragossa, a més del Lazaro Carreter d’Utrilles, al de l’Almunia, i el Gallicum de Zuera. Va jubilar-se l’any 2016.

Merche Llop Alfonso va nàixer a Nonasp, l’any 1957. És mestra i Llicenciada en Filosofia i Ciències de l’Educació. Ha estat directora del Col·legit Públic de Bot (Tarragona), professora d’adults al centre Joaquim Costa (Casp), assessora de formació del professorat al CPR Juan de Lanuza, ext. Casp (Saragossa), directora del Centre de professors i de recursos de Casp, cap de la Unitat de llengües i modalitats lingüístiques d’Aragó al Departament d’Educació y Cultura del Govern d’Aragó, los darrers anys és mestra i cap d’estudis del C.E.I.P. La Estrella (Saragossa).

Ana Ràfales Andreu va nàixer a Nonasp el 1957, va estudiar al poble fins als 10 anys, desprès va estar a Saragossa a una escola de monges carmelites. Va acabar el batxillerat als 17 anys a Casp. A Barcelona va compaginar treball i estudiar magisteri a la universitat de Barcelona en les especialitats de Francès, Català i mes tard infantil. Va ser docent a l’escola pública de Barcelona fins al 1999, en que va es traslladar a viure a Roma. Al 2005 va tornar d’Itàlia a Madrid seguint treballant a l’escola pública, va jubilar-se al 2021.

També hem posat la foto de Jesús Susín i Amparo Navarro. Van ser destinats a Nonasp a primers dels anys ’70. Al nostre poble se van quedar a viure, també va ser docents a Quinto de Ebro, Alforque, Faió i diferents col·legis de Saragossa. Com a nonaspins d’adopció, volem que a l’espai d’estudi estiguen també presents.

25 anys de la Veu del Baix Matarranya

25 anys de la Veu del Baix Matarranya

Lo dissabte 30 de maig, vam anar a Favara a celebrar lo 25 aniversari de la ràdio local La Veu del Baix Matarranya, de la que els Amics de Nonasp som col•laboradors habituals.

La jornada va començar a les 11h al cine, a on se va fer un programa en directe en la presència i participació de membres de diferents emissores de Batea, Falset, Mequinensa, Alcorisa i Favara. A continuació, van passar un vídeo per rememorar los 25 anys de LVBM i es va fer entrega d’un clauer commemoratiu als col•laboradors.

Al Casino se va fer un dinar per tots los assistents i a la tarde vam poder disfrutar d’una interessant ruta guiada a càrrec de José Luís Albiac. Vam visitar lo Mausoleu romà, l’església i la plaça de la vila.

Moltes gràcies amics de LVBM. Per molts anys més!

Presentació del llibre de Victor Juan

Presentació del llibre de Victor Juan


Lo dissabte 23 de maig, l’escriptor Víctor Juan, que és professor a la Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación de la Universidad de Zaragoza, director del Museo Pedagógico de Aragón, president de Rolde Estudios Aragoneses, patró de la Fundación Ramón y Katia Acín, i col•laborador habitual del diari Heraldo de Aragón, mos va presentar a les 7 de la tarde, al museu, lo seu llibre “Prandium Amicorum. Falso libro de cocina. Verdadero tratado de amistad”.

Dia Internacional dels Museus

Dia Internacional dels Museus

Esta tarde, los Amics de Nonasp mos ham afegit a la celebració del Dia Internacional dels Museus fent una visita comentada a la Farmàcia del Museu.

Ham comptat en l’assistència de l’actual farmacèutica de Nonasp, Esmeralda Monsec, i les seues treballadores Paula i Nerea.

Moltes gràcies a tots i totes les que hau vingut a compartir esta tarde en naltres. Seguim!

Farmacèutica de Nonasp, Esmeralda Monsec, i les seues treballadores Paula i Nerea.
Cartells informatius turístics

Cartells informatius turístics

Foto: Exposició dels cartells al Castell durant les festes d’agost

A petició de l’Ajuntament de Nonasp, a mitjans del passat any van sol·licitar-nos als Amics de Nonasp si els podíem donar informació històrica de diferents construccions que tenim al terme municipal per poder posar uns cartells turístics informatius.

Vam començar el treball donant informació dels ponts de la línia ferroviària, a més d’un altre cartell que se col·locarà a l’estació -en quan acabo l’obra que s’està fent- que descriu un resum de la història de la línia al seu pas per Nonasp en aquell final del segle XIX.

Exposició dels cartells al Castell durant les festes d’agost

Vam continuar en los ponts del Matarranya i Algars pel pas de vehicles i persones, que al seu moment van dixar de tindre lo poble aïllat de les altres bandes dels rius quan per aquestos baixaven riades. Acabant aquesta primera tanda de cartells en lo de la Roca del Saladar, que actualment és un paradís natural per al bany i que lo topònim mos explica la història que té.

Tots aquestos cartells estan plens de fotos, historia i anècdotes que sempre s’han contat de pares i mares a fills i filles. Alguna d’aquestes historietes que es contaven, desprès de dir-se i tornar-se a dir, algunes acabaven distorsionades dixant de pareixes gaire a la original. Però naltres les vam posar igualment, perquè son historietes contades de generació en generació i formen part de lo que ere la vida quant ni ràdios ni televisió encarà no havien colonitzat les cases, i totes aquelles contalles i fets que passaven al poble se transmetien a casa per via oral.

Exposició dels cartells durant la Trobada Cultural del Matarranya que es va fer a Nonasp

Durant les passades festes majors d’agost, los cartells van estar exposats a l’Ajuntament perquè tothom pugues veure’ls, de la mateixa manera al mes d’octubre, durant la Trobada Cultural del Matarranya que se va celebrar al nostre poble van estar exposats al centre polivalent.

Los Amics de Nonasp estam contents de que l’Ajuntament contés en naltres per fer aquestos cartells, i molt important a destacar, haver-los fet a més d’en castellà, també en català, en la nostra llengua, la que tots los topònims d’aquestes construccions en prou clarividència mostren.

Aquest final de mes d’abril s’han posat tots los cartells als puestos previstos, donant informació a tots els que per allí transiton, augmentant l’oferta turística municipal, una iniciativa molt i molt bona, felicitats a l’Ajuntament i per extensió a tots los nonaspins i nonaspines.